woensdag 29 april 2020

Verhaal van Noach deel 3

Hallo,

nog eens een weekje niet naar school.
Het begint moeilijker te worden. De zon is verdwenen en er zijn dikke regenwolken. De natuur is blij met de regen, maar jullie kunnen dan niet buiten.
Net zoals Noach. Hier is het 3de deel van het verhaal:
https://www.youtube.com/watch?v=6FydEnMUZbo&feature=youtu.be

Enkele opdrachtjes die mag doen om je dagen wat gemakkelijker te maken

1 1. Slinger van herinneringen

Noach weeft de herinneringen aan elkaar als een slinger … Het ophalen van herinneringen kan soms troost bieden. Je kan gekleurde, langwerpige strookjes papier nemen. Neem telkens een strookje vast, denk terug aan wie je mist en neem daar je tijd voor. Dat hoeft niet in één keer. Je kunt het ook spreiden over meerdere dagen. Je kunt de strookjes dan aan elkaar nieten.

2. 

Kennen jullie de stappen nog van giraf en jakhals?
Deze stappen kunnen jullie ook helpen nu je thuis moet blijven in deze coronatijden.
Misschien helpen ze om het tijdens deze moeilijke tijd het wat gemakkelijker te maken voor jou.

Waarneming:
·         Wat is er ondertussen allemaal gebeurd sinds de school haar deuren sloot?
·         Wat is er anders dan anders?
·         Wat doe jij om je bezig te houden?
·         Welke mensen zie jij nu de hele tijd? Welke mensen zie je niet?
·         Ken je mensen die ziek zijn geworden door het coronavirus?
·         Volg je het nieuws / Karrewiet? Wat blijft je er vooral van bij?

Gevoelens:
·         Hoe voel jij je in deze situatie die anders is dan normaal?
(blij, bang, boos, verdrietig, trots, gelukkig, vrolijk, speels, nieuwsgierig, onzeker, verlegen, slaperig, razend, teleurgesteld, eenzaam/alleen,…)
·         Heb je tijdens deze periode al eens gereageerd zoals jakhals? Vertel wat er gebeurde?
(Jakhals reageert boos, maakt verwijten, oordeelt, scheldt, houdt geen rekening met gevoelens en behoeften van zichzelf of de ander.)
·         Heb je tijdens deze periode al eens gereageerd zoals giraf? Vertel wat er gebeurde?
(Giraf vertelt wat er precies gebeurd is, oordeelt niet, houdt rekening met gevoelens en behoeften van zichzelf en de ander, is geduldig.)



Behoeften:
·         Deze situatie is helemaal anders dan hoe je leven normaal verloopt: je ziet geen vrienden of vriendinnen, je hobby’s gaan niet door, je krijgt geen uitleg zoals normaal van je juf of meester, je bent de hele tijd samen met je gezin.
      Zorgt deze situatie ervoor dat jij ergens behoefte aan hebt?
(beweging, rust, drinken, eten, aanraking, bescherming, spelen, plezier, vertrouwen, erbij horen, orde, gezien worden, respect, vieren, troost, eigen plek,…)

Verzoek:
·         Is er iets wat jij wil vragen aan je ouders/broer/zus om jou te kunnen helpen?
·         Is er iets wat Juf Lut voor je zou kunnen doen? Een luisterend oor bieden misschien? Stuur dan een berichtje naar  godsdienstklasdijkstein@gmail.com Ik wil er graag voor je zijn.

   Groetjes van Juf Lut

j






Geen opmerkingen:

Een reactie posten